Tuesday, August 4, 2009

,,,tanya dato'

Pada pagi tadi ketika mencari-cari kedai ubat di bandar Rompin yang terkenal dengan bandar udang galah kerana seorang rakan kebetulan kehabisan bekalan ubatnya, tiba-tiba parking sebuah kereta kancil di sebelah kiri kereta kami, setelah isterinya keluar maka keluarlah seorang lelaki separuh abad terus ke belakang kereta dan bersalaman dengan kawan yang baru balik dari membeli ubat, saya berkata kepada kawan yang duduk dibahagian driver, hai abang naawi ramai betul saudaranya di sini.. lelaki tadi itu terus ke hadapan dan memberi salam bertanya kabar dalam hati saya hai .. itu kawan dia.. sambil bersalam tadi orang itu terpandang saya di belakang dan terus mengucap salam sambil bersalam dengan saya dan terpancar spontan dari mulutnya "..dato' minta duit sepuluh ringgit, tak makan lagi pagi ni dan naik motor je datang ni....'kawan yang duduk dibahagian driver Ustaz Nazrullah menoleh ke arah saya da bertanya...dato'?..boleh beri 10.00 ?... saya yang duduk dibelakang yang dari mula memerhatikan gelagat orang itu terus menjawab.... tak payahlah kita nak cepat ni nak mesyuarat..... orang itu membalas kata tak bagi takpelah. Kami pun terus berlalu dengan pelik memikirkan cerita spontan yang terjadi dan real.....

3 comments:

  1. akum.. ye memang sesuai jadi datok pun..

    ReplyDelete
  2. bagitulah ragam dunia.....
    belum akhirat lagi.....
    buat puasa betul-betul nanti dapat telor ayam sahaja. Koooosooooong

    ReplyDelete
  3. Betul semua !...dalam beribadat banyak benda kita perlu buat, niat kena betul, laksana kena jujur ikhlas ikut peraturan dan amalan berterusan kerana ALLAh.

    ReplyDelete