Sunday, August 23, 2009

...di Pasar Bentong nenek bertudung speaking..wow

Pagi sabtu semalam seperti biasalah saya pergi pasar Bentong selepas membeli surat khabar kesukaan BH dan sinar harian, maka teruslah dari satu gerai ke satu gerai untuk melihat-lihat kalau-kalau bertemu sayur-sayur kampung atau pun ikan pating sangkar sungai Temerloh yang dijual. Setelah membeli seikat petai, jantung pisang kenit, lada kampung, daun busuk untuk masak tom yam dan dua ekor pating kerat dua belah kepala, saya terus melangkah setelah terserempak En Naser JPN bersama mem.... sebaik sahaja menoleh tiba-tiba di hadapan saya ada seorang nenek yang sedang asyik berborak-borak dengan seorang wanita cina yang sebaya dengan nenek itu. Saya amati perbualan mereka, ternyata masing-masing kawan baik yang sudah lama tidak bertemu sedang bertanya khabar begitu mesra, berbahasa yang fasih, sopan santun penuh dengan senyuman saling hormat menghormati antara ke duanya... dalam hati saya rupanya orang dulu atau orang lama-lama memang telah menguasai dan mengamalkan bahasa inggeris dalam perbualan harian mereka.... saya bangga tapi saya.....

2 comments:

  1. Ustaz,
    bangga tapi terkilan sikit laa...
    Bila ustaz cerita tentang sayur@ kampung tu, kenangan saya kembali masa saya mengajar di Benta. Setiap minggu pergi pekan sehari.
    Tahun lepas saya ada tulis tentang "Keladi Kemahang" di dlm blog saya.

    ReplyDelete
  2. amboi...org kenduri tak ngajok kite yek!!
    dah la kenduri kite xdtg....

    SK BANGAU

    ReplyDelete