Monday, August 24, 2009

Kelebihan buah kurma


Buah kurma atau dalam bahasa Arab menggelarnya tamar tergolong dalam keluarga phoenix. Sekumpulan jenis palm seperti kelapa sawit sementara buahnya bertangkai seperti buah pinang. Kurma mempunyai khasiat pemakanan yang tinggi seperti kismis dan aprikot kering. " Antaranya kurma kaya protein, serat, gula, vitamin A dan C serta zat mineral atau galian sepert besi, kalsium, sodium dan potasium" menurut Profesor Madya Asiah Mohd Zain, Pensyarah di Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universiti Putra Malaysia. Terdapat 120 varieti yang terbahagi kepada tiga jenis, lembut atau lembap, sederhana atau keras serta jenis kering.
Pengelasan jenis buah adalah mengikut kandungan gula dan air di dalamnya. Selain kurma, buah ini juga dikenali dengan nama-nama lain menurut tahap kematangan. Buah masak ranum atau pada peringkat usia buah 29 minggu dikenali sebagai tamar. Pada peringkat 25 minggu dipanggil rotab dan pada usia 19 minggu digelar khalal.
Selain kebiasaan, umat Islam digalakkan berbuka dengan kurma bersandarkan sabda Rasulullah s.a.w. yang lain maksudnya: " Rumah yang tiada kurma seperti rumah yang tidak mempunyai makanan". Kurma diangkat tinggi oleh Rasulullah kerana mempunyai nilai kandungan makanan yang tinggi. "Disunatkan berbuka dengan kurma kerana orang yang berpuasa tidak makan selama 12 jam ".
Kurma menyumbang tenaga serta-merta kepada si pemakan dan ini memudahkan seseorang beribadat dan menunaikan sembahyang maghrib atau terawih. Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita makan berlebihan atau mengikut nafsu. Kadangkala waktu berbuka kita makan terlalu banyak, tetapi masih letih dan tidak bertenaga. Sebabnya makanan yang diambil kebanyakannya mengandungi karbonhidrat, tanpa tenaga serta merta menjadi penyebab selesai makan , mata pun mengantuk" jelasnya.
Kandungan protein di dalam kurma lebih kurang 1.8 hingga 2.0 peratus, serat 2.0 hingga 4.0 peratus manakala kendungan gulanya 50 hingga 57 peratus glukosa. Ini menunjukkan kandungan gula di dalamnya telah ditukar secara semula jadi. Bermakna apabila kita memakan kurma, tenaga yang diserap tubuh adalah serta merta. " Sebaliknya gula di dalam kebanyakkan buah-buahan dikenali sebagai fraktosa dan gula tebu atau gula pasir yang biasa menggunakan sukrosa tidak bolah menyerap terus dalam tubuh.
Ia terpaksa dipecahkan dulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi glukosa lalu diserap tubuh sebagai tenaga,"jelasnya lagi.......
...bersambung akan datang "kurma membantu proses penghadaman"..

No comments:

Post a Comment