Saturday, June 27, 2009

Tempoyak oh tempoyak...


Kalau semalam aku bercerita mengenai durian. Hari ini aku bercerita pasal tempoyak pulak...
Tempoyak ini diperbuat daripada isi durian. Isi durian ini diasingkan daripada bijinya dan di simpan di dalam bekas tertutup untuk beberapa hari sebelum di makan sebagai tempoyak. Tempoyak biasanya tidak di makan begitu sahaja tetapi selalunya di buat sambal atau dimasukkan ke dalam masakan seperti gulai tempoyak ikan patin atau pais ikan tempoyak. Tempoyak sangat popular di negeri Pahang dan Perak, malah di bandar Temerloh, Pahang sendiri gulai ikan patin masak tempoyak sangat popular dan mendapat sambutan dari dalam dan luar negeri.
Mengenai khasiatnya pulak,tempoyak didapati mempunyai kandungan bakteria asid laktik (Lactic acid bacteria -LAB) yang tinggi. Dalam kajian kepelbagaian, tiga pengasingan tidak dapat dikenal pasti dengan menggunakan SDS-PAGE protin sel penuh. atau API 50 CH.
Tentang kelebihan bakteria asid laktik tu saya tak berapa tahulah. Maklumat ini je yang saya dapat untuk kongsi bersama. Kalau ada kesempatan saya akan berkongsi tentang masak tempoyak pulak.

No comments:

Post a Comment