Monday, September 21, 2009

Beraya di Lebak Seberang

Hari raya datang lagi. Bagi aku seperti biasa kesempurna puasa aku dan keluarga sebulan bulan ramadan telah tertunai sudah, sebagai kewajiban tuntutan agama. Selepas sahaja solat hari raya di Masjid Ketari, Bentong (Sejak dahulu lagi dimana aku duduk di pagi raya mesti bersolat raya dahulu di masjid di tempat aku duduk) aku sekeluarga pun bertolak pulang dan lebih kurang jam 11.00 pagi tiba di kampung, 45 minit dari Bentong. Di rumah ayah di kampung adik-adik telah pun berkumpul dan ada yang tidur beradu semalaman, yang balik awal pada petang raya dan membakar lemang. Suasana meriah anak beranak menjamu selera kuih muih, lemang rendang dan ketupat nasi impit... seperti biasalah dalam jumlah lebih kurang lima puluh orang ahli keluarga, sudah tentu suasana riuh rendah bagai gegak gempita berlaku. Bayangkan sembilan adik beradik masing-masing dah mempunyai anak, yang bercucu hanyalah aku. Syukur keluarga besar berkumpul di hariraya masih meriah, yang paling lega tersenyum ialah ayahanda kesayangan. Selepas solat zohor kami ke kubur yang tidak jauh dari rumah, membaca yasin dan bertahlil. Lepas maghrib aku pun balik Bentong. Binatang peliharaan anak lelaki aku yang tingkatan lima seperti kucing, kura-kura dan beruk peliharaan anak-anak aku sedang menuggu pulang - kelaparan.

No comments:

Post a Comment