Wednesday, October 21, 2009

Ruangan Sembang Pendidikan ..part 3

Antara Sakhsiah Guru

1. Guru-guru - Guru-guru adalah merujuk kepada semua guru yang berada di sekolah, yang di lantik oleh unit perkhidmatan perkhidmatan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

2. Pengetahuan - Kamus Dewan ,(2004, ed. II ) mentakrifkan pengetahuan sebagai perihal atau mengetahui sehingga melahirkan kepandaian dan kebijaksanaan dalam sesuatu perkara. a) ini merujuk kepada pengetahuan asas guru terhadap profesion.(b) Ia juga merujuk kepada pengetahuan guru yang berfokus dan pelbagai dalam aplikasi inernet

3. Kemahiran - Kemahiran adalah sesuatu kecekapan serta kepandaian melakukan sesuatu pekerjaan ( Kamus Dewan, 2004).a). Merujuk kepada kecekapan serta gerak kerja dalam pengurusan tujuan pengajaran dan pembelajaran. b). Ia juga meliputi kemahiran menggunakan kemudahan dan pelbagai perkhidmatan-perkhidmatan yang ada.

4. Sikap - Sharifah (1983), mentafsirkan sikap sebagai keadaan dimana seseorang individu itu dipengaruhi untuk bertindak secara positif dan negatif terhadap orang lain, idea atau sesuatu kejadian. a). Sikap terbentuk daripada keinginan peribadi dan rangsangan kumpulan. b). Sikap difokuskan kepada minat, tahap penggunaan, dan pengetahuan guru-guru. c). Sikap berkomunikasi yang berkesan dan pusat pertanyaan yang cepat.

5. Perkhidmatan - Kamus Dewan (2004), mendefinisikan perkhidmatan sebagai perihal berkhidmat atau kerja (usaha, kemudahan, dan lain-lain lagi) untuk kebajikan (keperluan, kepentingan, keselesaan orang ramai dan lain-lain lagi).

No comments:

Post a Comment